? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?
Semoga blog ini menjadikan kita warganegara yang patriotik dan sayangkan negara tercinta iaitu MALAYSIA khususnya calon stpm dan peminat sejarah GAMBATTE KU DASAI JA NE SELAMAT HARI RAYA DAN MAAF ZAHIR BATIN


Wednesday, April 22, 2009

KUASA RAJA-RAJA MELAYU DIPERKUKUH SEBAGAI KUASA YANG TERTINGGI DALAM SISTEM POLITIK MELAYU SEBELUM KEDATANGAN KUASA BARAT.



Dalam hierarki masyarakat Melayu yang berbentuk pyramid, raja merupakan golongan yang menduduki hierarki yang teratas. Ketinggian darjat raja dalam masyarakat telah memberikan mereka kuasa pemerintahan yang tertinggi. Kekukuhan kuasa raja tidak dapat dipertikaikan oleh pembesar mahu pun rakyat jelata.

Peranan raja sebelum kedatangan Barat.

Ketua Negeri

-Sebelum kedatangan Barat, raja dianggap sebagai ketua negeri yang tertinggi, berdaulat, dan harus dihormati. Baginda dianggap sebagai lambang perpaduan sesebuah negeri. Raja dianggap mempunyai satu kuasa sakti yang bertujuan untuk mengagung – agungkan seseorang raja. Rakyat yang melanggar perintah raja akan mendapat tulah atau kemalangan. Rakyat menaruh kepercayaan kuat kepada raja kerana percaya kepada fahaman bahawa raja adalah wakil Allah di bumi. Ini bererti segala titah raja tidak boleh disanggah kerana segala urusan pentadbiran raja bererti adalah perintah Allah, jika disanggah bererti melanggar perintah Allah. Tugas raja banyak tertumpu kepada aspek agama Islam dan adat Istiadat melayu.




Kuasa Politik

-Kuasa politk raja banyak dilaksanakan oleh pembesar. Oleh itu perlantikan pembesar adalah dibawah kuasa raja. Pembesar bertanggungjawab menjalankan pentadbiran di sesebuah kawasan yang telah dikurniakan oleh raja. Raja mendapat sokongan daripada pembesar dalam menentukan kedudukannya sebagai raja, contohnya perlantikan Sultan Perak banyak bergantung kepada sokongan Pembesar pada mnasa itu. Diantara tugas – tugas ialah:-

a. Raja mempunyai kuasa politik pusat ke atas kawasan yang ditadbir oleh raja contohnya di muara-muara sungai di bahagian yang terhad.

b. Baginda memainkan peranan dalam bidang kehakiman sebagai ketua hakim bagi mengadili sebarang perbicaraan yang memerlukan keputusan raja.

c. Raja mempunyai kuasa memungut cukai ke atas kawasannya contohnya cukai bijih timah. Sultan Abdul Samad menerima cukai hasil dari Kelang daripada Raja Mahadi.

d. Raja bertanggungjawab untuk mengawal keamanan dan kemakmuran negeri.



Keistimewaan Raja

-Kedudukan raja diperkukuhkan lagi dengan hak istimewa yang membezakan raja dan orang kebanyakkan raja memiliki alat kebesaran untuk membuktikan kekuasaannya , contohnya cop mohor, keris, payung, ceper, tombak dan kendi untuk membuktikan kedaulatan kerajaannya. Raja juga mempunyai keistimewaan dalam penggunaan arna tertentu, bahasa istana dan muzik khas raja seperti nobat.

Kesimpulan

Setelah sistem residen diperkenalkan, termeterainya perjanjian Pangkor pada tahun 1874 dankuasa raja mulai berkurangan. Kuasa raja hanya terhad kepada hal ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu. Pada dasarnya tugas residen adalah untuk menasihati Sultan tetapi sebenarnya telah menguasai seluruh kuasa pentadbiran negeri dan pungutan cukai di mana sebelum ini dilaksanakan oleh raja.

0 comments: